söndag 1 september 2013

Träskor

Träskor är sommar! Den här bilden tog jag på Karlslundsbadet i Bollnäs den 20 augusti, sista dagen på en badplats för den här sommaren, kan jag konstatera nu när det blivit september. Träskorna köpte jag på Tradera, och jag trivs jättebra i dem! Förutom att de (enligt mig) är fina, verkar de vara bra för fötterna. "Svensk fotriktig träfoffel" står det ju faktiskt i dem också. 
Här finns en modell som inte är helt olik de jag har: 
http://baraskorleno.se/malade-traskor/blomsterranka/
På 70-talet gick ju faktiskt de flesta i träskor. Både barn och vuxna. Vi cyklade och sprang i dem, kanske stukade foten ibland, men det är inget jag minns som ett problem. 
Här sitter jag och brorsan utanför Uppsala domkyrka, och jag har mina blå träskor på mig, med någon sorts dekoration, minns inte vad... Kan vara 1975.


På bilden nedanför står Jocke (min sambo) på en färja påväg till Åland, i ett par väl använda träskor. Troligen 1973.
Jackan hade lille Joakim sett i en affär i Karlstad, och det krävdes lite övertalning innan mamma Rigmor gick med på att köpa den till honom. De röda manchesterbyxorna är förmodligen köpta på Domus i Hagfors.
Måste förstås visa kompisen Birgittas träskor igen, de hon hade som barn på 70-talet. Snygga!
1980 hade jag fortfarande träskor. Här på semesterresa i Geiranger, Norge. Brorsan och jag igen. Jag skulle bli tolv till hösten. Senare fick jag för mig att jag skulle måla träskorna röda, men hade bara målat den ena röd, då jag bestämde mig för att ha dem så. En röd och en biege. Varför inte..?
Syrran i vita snygga träskor, samma år och kanske samma resa. Här var vi i Nusnäs, Dalarna, och kollade dalahästtillverkningen. 
Här är en bild från ett reportage för "jeansfolket", i en av ICAförlagets Idétidningar. Tips om hur man med enkla medel kan göra det möjligt att använda sina favoritjeans ett tag till, med hjälp av snygga applikationer, kilar och dekorband. Alla hade träskor! 

Bland annat i postorderkatalogerna kunde man köpa sina träskor
Här är Ellos vår- och sommarkatalog för 1973. Med träskor redan på framsidan.

"Byxor med färg"
Ja, verkligen! Och så ett par snygga träskor till det.

Så snyggt! Jag vill beställa ALLT! Fast hatten skulle jag nog inte passa i...

Ellos vår- och sommarkatalog 1975
Själv var jag sex år, sommaren då den här katalogen lades i brevlådorna.

Visst är de helt underbara, dehär ungarna på bilden! Kläderna är helt fantastiska, och särkilt förtjust är jag i att de matchar byxor, skärp, skjorta och träskor så perfekt! Vad som också slår mig är, att från bebiskläder till tonårskläder, finns samma modeller, färger och mönster till tjejer och killar på väldigt många av kläderna. Fritt att välja efter tycke och smak. Varför går inte det idag?


Det fanns ett skapligt utbud av träskor i olika färger, former och modeller i katalogerna. Här är några av dem.


PAX träsksor, "Vilda Västern". 
Träskor. Vilda Västern. 
Vilken underbar kombination!

Fortfarande samma härliga färgskala på kläder och skor, som 1973!


"Foträt modell med dalamotiv i klara färger"

"En riktig träsko - gjord för barnfötter!"

Här är det "Västernstil" som gäller igen! 

Här kan man köpa sig ett par snygga platåträskor också. Såna hade jag aldrig, men syrran hade ett par vita.

Till sist några bilder ur Ellos vår- och sommarkatalog 1976.
Fler snygga träskor, inte riktigt lika färgglada.

Precis när jag gick och funderade på att göra ett inlägg om träskor, rotade jag i ett par av mina gamla flyttkartonger från flytten 1999 (gissar jag). Hittar till min glädje några gamla veckotidningar, bland annat den här "Hänt i veckan" från juli 1970. Och vad kan man läsa om där då? Träskor! Ha!

"Förra året sålde Ulla Olsenius 500 000 par trätofflor eller clogs i Amerika. De billigaste kostar 7 dollar och de dyraste 17. Bara i hennes egen butik i Greenwich Village går 200 par per dag. Clogs med "Olofdaughter of Sweden" finns i 30 000 butiker över hela den amerikanska kontinenten."

I över femtio år har Ulla Olsenius träskor tillverkats. Nu heter hon visst Ulla Olsenius-Brautigam och bor i Florida. 
Här kan man köpa sig ett par Olofdaugthers:
Reklam:

Kontakta mig gärna om du hittar sakfel, eller vill komplettera med kul fakta!
Har du några bilder på dig själv i träskor, på 70-talet? 
Det vore kul att visa dem här, så skicka gärna, och berätta gärna lite om bilden också! 
Skriv till: hanssonbeth@gmail.com 

5 kommentarer:

  1. Hej,

    Man blev nästan sentimental när man såg alla bilder från 70 talet. Det var min tid. Idag driver jag både Leno footwear och baraskorleno med just träskor som specialitet. Vill du veta något så finns jag här och eftersom du verkar brinna så för träskor så bjuder jag dig på ett par. Kom bara tillbaka och meddela mig. Om du känner för det så får du gärna gå in på Facebook baraskorleno och gilla vår sida och sprida den.

    Kan även informera om att jag känner Ulla personligen.

    Vänliga träskohälsningar,

    Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen så fantastiskt kul! Ja, jag har verkligen återupptäckt träskon! Jag hade ju dem som barn, men sen försvann de helt och hållet ett tag, och saknades inte av många heller. Jag har en tremänning (syssling) som flyttade till Australien på 70-talet, då de flesta gick i träskor. Hon kom hem på besök i slutet av 90-talet och såg att inte en människa använde dem här längre! Och hon som alltid sagt, där nere i Australien, att hemma i Sverige har ALLA träskor! :-)
      Underbart att de är tillbaka! Nu har jag tre par träskor, och förra veckan hittade jag ett par i storlek 33 till sonen. Han har varit lite avundsjuk på mina, så han blev nöjd och glad!

      Jag har lagt märke till att väldigt många tyskar tittar på just det här inlägget, så där verkar intresset stort!

      Jättekul att du skrev, Lennart, och jag säger aldrig nej till ett par träskor! Ska titta in på den FaceBooksida och gilla direkt!

      Hälsa Ulla! :-)

      Beth

      Radera
  2. Träskor var verkligen inte lämpliga skor för barn.
    70% av barnolyckorna var orsakade av träskor, jag minns att jag läste det i statistiken 1977.
    Föräldrar ville att barnen skulle ha sandaler och så var det för mig också.
    Men jag ville ju vara tuff och ha träskor så det blev både sandaler och träskor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju rätt lätt att vricka fötterna i dem. Jag sprang omkring i träskor jämt, känns det som, men klarade mig nog rätt bra, för jag minns inga vrickningar.
      Nu går jag också mycket i träskor (mest inne och i trädgården sommartid), och det känns som att det är bra för fötterna. Däremot är det ingen höjdare att springa eller köra bil i dem.
      Kul att du skrev!
      Ha en fin jul!

      /Beth

      Radera
  3. Jag bar träsko på 1970- och 1980-talet. Jag presenterades för dem av en vän som gick i skolan i Tyskland, där de var mycket populära vid den tiden. I USA var träskor mer populära bland flickor och kvinnor än hos pojkar och män, även om de var mycket vanliga bland män på min college i början av 80-talet.

    SvaraRadera